De verkoop van ADO Den Haag leverde de afgelopen maanden aan alle kanten argwaan op. Niet in de laatste plaats omdat het bijna acht maanden duurde voordat de zaak eindelijk beklonken was. Al die tijd moest de inmiddels oud-eigenaar Mark van der Kallen wachten op zijn centen.
Wang, kopstuk van het Chinese sportmarketingbedrijf United Vansen, kreeg de scepsis in Nederland ongetwijfeld ingefluisterd. Zoals hij ook het advies moet hebben gehad over de wijze waarop die scepsis weer weggenomen kon worden. Talloze beleidsbepalers probeerden het in het verleden al, maar wat ze ook probeerden; in een officiële rol bij de club kregen ze de Haagse kopstukken nooit.
Op de eerste de beste dag dat Wang in Nederland was na de overname zat hij al wel aan tafel met de azen van ADO. Samen met directeur Maarten Fontein sprak hij in het Scheveningse Kurhaus met de vier invloedrijke Hagenaars, die op hun gebied (voetbaltechnisch, spelersmakelarij, media en juridisch) tot de toppers van Nederland behoren.
"Het ging vooral om de vraag: hoe ziet de toekomst van ADO eruit?", zegt Jansma over dat gesprek tegen het AD. "Ik heb geantwoord wat ik al vaker heb gezegd: ADO moet vooral Haags blijven. Gelinkt zijn en blijven aan de stad Den Haag. Er moet een stabiele organisatie komen en een duidelijke visie. Het is te prematuur om over functies te praten. Zover ben ik nog niet. Wellicht komt er een vervolg."
Mochten de kopstukken inderdaad toehappen, dan snijdt het mes aan twee kanten voor ADO. Wang heeft zijn geloofwaardigheid in een klap weer terug en ADO haalt een brok kennis en kunde in huis waar menig Eredivisieclub jaloers naar zal kijken.